16 września 2019 r. - pierwszy dzień w Bremen.

Zmęczeni podróżą zebraliśmy siły bo dotrzeć do niemieckiej szkoły. Ku naszemu zdziwieniu powitały nas polskie uczennice mieszkające tu już od wielu lat. Po obejrzeniu bazy szkoły rozpoczęliśmy zwiedzanie starego miasta pod opieką zwariowanego i zabawnego przewodnika. Dużo historii, dużo zabytków - przepiękne miasto. Wieczorem uczniowie spędzili czas ze swoimi niemieckimi rówieśnikami oraz ich rodzinami. Po długim dniu udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.

Wtorek - kolejny dzień wizyty.

Dziś przygotowano dla nas specjalne warsztaty w szkole. Każdy mógł wybrać to, co go najbardziej interesuje. Podzielono nas na trzy grupy: taneczną, filmową oraz dyskusyjną. W każdej z nich przewodził jeden temat - tolerancja. Młodzież oraz nauczyciele z Niemiec, Polski, Rumunii, Chorwacji oraz Anglii po raz kolejny pokazali, że nie ma między nami żadnych barier. Efektem świetnej współpracy były popołudniowe prezentacje dla zgromadzonej publiczności.

Środa - trzeci dzień wizyty w Bremen rozpoczęliśmy od spotkania w Centrum Pomocy Imigrantom. Mogliśmy wysłuchać smutnej historii uchodźcy z Gambii, który uciekając z kraju na zatłoczonej łodzi, omal nie stracił życia. W ośrodku otrzymał potrzebną pomoc. Teraz próbuje przystosować się do życia w nowym społeczeństwie. Modu chętnie odpowiadał na nasze pytania. Mogliśmy też zobaczyć jak wygląda praca z uchodźcami. Po południu nastał czas na zajęcia w terenie - obserwacje ptaków nad jeziorem Werder za pomocą lornetek oraz specjalnej lunety. Po drodze spotkaliśmy niezwykłą osobę. Polak, który pokonał drogę z Warszawy do Bremen na ....rolkach. Wieczorem uczniowie spędzili czas z niemieckimi rodzinami. Nasi chłopcy zostali zaproszeni do centrum rozrywki, dziewczynki na żagle. To był dzień pełen wrażeń.

19 września 2019 r.- czwarty dzień wizyty w Bremen.

Nasi gospodarze zaprosili uczestników projektu na wspólne zwiedzanie Bremerhaven - portowego miasta leżącego nad Morzem Północnym. Mogliśmy przespacerować się piękną promenadą, podziwiając port, nabrzeże oraz latarnię morską. Zgodnie z celami projektu poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat migracji ludzi zwiedzając interaktywne muzeum w Centrum Emigracji. Ekspozycje były zaprojektowane w formie ogromnego statku. Mogliśmy poczuć na własnej skórze jak wyglądała podróż w warunkach klasy 2 i 3. Następnie udaliśmy się do Klimahaus Bremerhaven - interaktywnego muzeum zbudowanego w kształcie statku. Odbyliśmy podróż dookoła świata, poznając klimat, florę i faunę, a nawet odczuwając temperaturę na poszczególnych kontynentach od Sahary po Arktykę. Na koniec w gabinecie wirtualnego świata uczniowie podzieleni na drużyny sprawdzali swoje umiejętności w różnych dziedzinach nauki. Niektórzy zdobyli sporo punktów i otrzymali certyfikaty. To był niezwykle pouczający dzień.

20 września, piątek, ostatni dzień wizyty w Bremen.

Do południa mieliśmy zajęcia w szkole, prowadzone metodą "world cafe". To była świetna okazja by rozwijać umiejętności językowe. Uczniowie wyrażali swoje opinie na temat emigrantów. Po południu mieliśmy czas wolny. Postanowiliśmy poznać jeszcze inne miejsca w Bremen np.: stadion piłkarski Weserstadion należący do klubu Werder Brema. Nasza wizyta dobiega końca. Wracamy do Polski. To były wspaniałe chwile, których nigdy nie zapomnimy. Vielen dank!

Katarzyna Kostrubiec