Miło nam poinformować, iż prowadzony w ubiegłym roku szkolnym międzynarodowy projekt “European Patterns: Migration of Birds and People” (Europejskie Wzorce: Migracje Ptaków i Ludzi) został odznaczony najpierw krajową, a w ostatnich dniach Europejską Odznaką Jakości. Oznacza to, że praca uczniów oraz nauczycieli zaangażowanych w projekt została oceniona jako reprezentująca najwyższy europejski poziom. Projekt zostanie pokazany w specjalnym miejscu na Europejskim Portalu: www.etwinning.net.

 ************************************************************

W dniach 14 – 18 czerwca 2021 r. uczniowie wraz z nauczycielami Szkoły Podstawowej nr 3 w Ustce uczestniczyli w wizycie partnerskiej w Metković, w Chorwacji. Wizyta miała związek z realizacją projektu „European Patterns: Migration of Birds and People”, programu Erasmus+ 2018-2021 i miała charakter hybrydowy. Szkoły partnerskie z Niemiec i Wielkiej Brytanii łączyły się zdalnie. Podczas wizyty w Chorwacji uczniowie brali udział w warsztatach przyrodniczych w Muzeum Historii Naturalnej, obserwowali ptaki migrujące na obszarze Delty Neretwy, zachwycali się widokami podczas foto safari. Uczestnikom wyjazdu ogromnie spodobał się Dubrownik, którego stare miasto wraz z wielowiekowymi zabytkami, tworzy jedno wielkie muzeum na powietrzu. Majestatyczne góry, przepiękne pejzaże, gorące plaże Adriatyku zapierały nam dech, a gościnność i ciepło gospodarzy sprawiło, że z żalem opuszczaliśmy Chorwację. Hvala lepa!

 ************************************************************

Mimo pandemii, projekt "European Patterns: Migration of Birds and People", programu Erasmus+, nadal jest realizowany w naszej szkole, choć w nieco innej formie. W dniach 7-11 czerwca szkoła partnerska z Peterlee w Anglii poprowadzi wirtualną wizytę. Celem spotkań jest zdobycie wiedzy na temat migracji ptaków i ludzi w regionie północnej Anglii oraz podniesienie kompetencji językowych uczniów.

************************************************************ 

Z przyjemnością informujemy, że nasz wniosek o przedłużenie projektu w związku z pandemią Covid-19 został przyjęty. „European Patterns: Migration of Birds and People” programu Erasmus+ potrwa do 28 lutego 2021 r.

************************************************************  

W ramach projektu”European Patterns: Migration of Birds and People”, programu Erasmus+, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Ustce wykonali ptaki z materiałów recyklingowych. Zadanie miało na celu rozbudzić w uczniach świadomość ekologiczną, jak również ukazać pomysłowość oraz talenty artystyczne. Efekty pracy można podziwiać na wystawie mieszczącej się w holu szkoły.

************************************************************ 

WIZYTA W BREMEN

16 września 2019 r. - pierwszy dzień w Bremen.

Zmęczeni podróżą zebraliśmy siły bo dotrzeć do niemieckiej szkoły. Ku naszemu zdziwieniu powitały nas polskie uczennice mieszkające tu już od wielu lat. Po obejrzeniu bazy szkoły rozpoczęliśmy zwiedzanie starego miasta pod opieką zwariowanego i zabawnego przewodnika. Dużo historii, dużo zabytków - przepiękne miasto. Wieczorem uczniowie spędzili czas ze swoimi niemieckimi rówieśnikami oraz ich rodzinami. Po długim dniu udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.

Wtorek - kolejny dzień wizyty.

Dziś przygotowano dla nas specjalne warsztaty w szkole. Każdy mógł wybrać to, co go najbardziej interesuje. Podzielono nas na trzy grupy: taneczną, filmową oraz dyskusyjną. W każdej z nich przewodził jeden temat - tolerancja. Młodzież oraz nauczyciele z Niemiec, Polski, Rumunii, Chorwacji oraz Anglii po raz kolejny pokazali, że nie ma między nami żadnych barier. Efektem świetnej współpracy były popołudniowe prezentacje dla zgromadzonej publiczności.

Środa - trzeci dzień wizyty w Bremen rozpoczęliśmy od spotkania w Centrum Pomocy Imigrantom. Mogliśmy wysłuchać smutnej historii uchodźcy z Gambii, który uciekając z kraju na zatłoczonej łodzi, omal nie stracił życia. W ośrodku otrzymał potrzebną pomoc. Teraz próbuje przystosować się do życia w nowym społeczeństwie. Modu chętnie odpowiadał na nasze pytania. Mogliśmy też zobaczyć jak wygląda praca z uchodźcami. Po południu nastał czas na zajęcia w terenie - obserwacje ptaków nad jeziorem Werder za pomocą lornetek oraz specjalnej lunety. Po drodze spotkaliśmy niezwykłą osobę. Polak, który pokonał drogę z Warszawy do Bremen na ....rolkach. Wieczorem uczniowie spędzili czas z niemieckimi rodzinami. Nasi chłopcy zostali zaproszeni do centrum rozrywki, dziewczynki na żagle. To był dzień pełen wrażeń.

19 września 2019 r.- czwarty dzień wizyty w Bremen.

Nasi gospodarze zaprosili uczestników projektu na wspólne zwiedzanie Bremerhaven - portowego miasta leżącego nad Morzem Północnym. Mogliśmy przespacerować się piękną promenadą, podziwiając port, nabrzeże oraz latarnię morską. Zgodnie z celami projektu poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat migracji ludzi zwiedzając interaktywne muzeum w Centrum Emigracji. Ekspozycje były zaprojektowane w formie ogromnego statku. Mogliśmy poczuć na własnej skórze jak wyglądała podróż w warunkach klasy 2 i 3. Następnie udaliśmy się do Klimahaus Bremerhaven - interaktywnego muzeum zbudowanego w kształcie statku. Odbyliśmy podróż dookoła świata, poznając klimat, florę i faunę, a nawet odczuwając temperaturę na poszczególnych kontynentach od Sahary po Arktykę. Na koniec w gabinecie wirtualnego świata uczniowie podzieleni na drużyny sprawdzali swoje umiejętności w różnych dziedzinach nauki. Niektórzy zdobyli sporo punktów i otrzymali certyfikaty. To był niezwykle pouczający dzień.

20 września, piątek, ostatni dzień wizyty w Bremen.

Do południa mieliśmy zajęcia w szkole, prowadzone metodą "world cafe". To była świetna okazja by rozwijać umiejętności językowe. Uczniowie wyrażali swoje opinie na temat emigrantów. Po południu mieliśmy czas wolny. Postanowiliśmy poznać jeszcze inne miejsca w Bremen np.: stadion piłkarski Weserstadion należący do klubu Werder Brema. Nasza wizyta dobiega końca. Wracamy do Polski. To były wspaniałe chwile, których nigdy nie zapomnimy. Vielen dank!

************************************************************

WIZYTA W USTCE

We wtorek, 21 maja, powitaliśmy w naszej szkole przedstawicieli krajów partnerskich - nauczycieli i uczniów z Niemiec, Chorwacji, Rumunii i Anglii. Goście mieli okazję poznać bazę szkoły, wziąć udział w zajęciach artystycznych, eksperymentach naukowych, a także popróbować swoich sił na lekcjach robotyki. Na uroczystym apelu uczniowie naszej szkoły zaprezentowali swym rówieśnikom historię naszego regionu, narodowe tańce, a także piosenki o migrujących ptakach. Festiwal kuchni polskiej był świetną okazją do pokazania prawdziwej polskiej gościnności. Uwieńczeniem dnia była wspólna szkolna dyskoteka. Przed nami kolejne, pełne atrakcji dni...

Zapraszamy do galerii

Drugiego dnia pobytu przedstawicieli krajów partnerskich w naszym mieście Pani Kamila Gosztyła - Specjalista Służby Leśnej - oprowadziła naszych gości po ścieżce edukacyjnej i z wielkim zaangażowaniem opowiedziała o walorach przyrodniczych Wydmy Orzechowskiej. Uczestnicy mogli podziwiać przepiękną panoramę z wieży obserwacyjnej. Po wspólnym grillowaniu oraz ognisku grupa udała się pieszo 4 km trasą wzdłuż morza do usteckiego portu. Pogoda szybko się zmieniła z bardzo ciepłej na zimną i mglistą, ale goście uznali, że wędrówka we mgle to dla nich wspaniała przygoda. Nie zniechęceni odwołaniem rejsu galeonem Unicus, osłodzili sobie dzień "Ustecką Krówką" oraz różnorodnością smaków w Górze Lodowej.

 

W czwartek, 23 maja, uczniowie z Technikum Leśnego w Warcinie uroczyście powitali naszych gości koncertem sygnałów myśliwskich. Przygotowali prezentacje multimedialne oraz oprowadzili po Centrum Rehabilitacji Ptaków Drapieżnych. Goście dowiedzieli się, w jaki sposób leczy się ranne ptaki, a następnie wypuszcza na wolność. Wszystkie miały nadane imiona. Niektóre z nich spędzą resztę życia w ośrodku, ponieważ straciły skrzydła. Uczniowie troskliwie się nimi opiekują. Goście mogli zwiedzić szkołę mieszczącą się w zabytkowym pałacu należącym kiedyś do Otto von Bismarcka. Po udanym dniu uczniowie spędzili wieczór goszcząc w polskich rodzinach. Była to świetna okazja do poznania polskiej kultury, zawarcia nowych znajomości i spróbowania miejscowych specjałów. Dla polskich uczniów to również najlepsza lekcja angielskiego. Przed nami kolejne przygody.

 

24 maja - dzień czwarty. W nowo powstałym interaktywnym Muzeum Przyrodniczym w Czołpinie nasi goście mogli w ciekawy sposób zdobyć wiedzę na temat walorów Słowińskiego Parku Narodowego. Pogoda była piękna, więc z zabytkowej latarni w Czołpinie roztaczał się niezwykły widok. Następnie wszyscy udali się w 7 km trasę wiodącą wzdłuż morza aż do Wydmy Czołpińskiej. To był wielki wyczyn dla wszystkich uczestników wyprawy, więc apetyt dopisywał. Kolejną atrakcją było Muzeum w Klukach, gdzie goście mogli zobaczyć jak niegdyś mieszkali Słowińcy. Na koniec z wieży widokowej wszyscy mogli podziwiać piękno majestatycznego jeziora Łebsko. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy na wymarzony odpoczynek.

 

Sobotę, 25 maja, nasi goście rozpoczęli od zajęć w Instytucie Ornitologii Muzeum i Instytutu Zoologii PAN na Wyspie Sobieszewskiej. Zdobyli tam mnóstwo informacji na temat migracji ptaków, ich śpiewów oraz sposobu obrączkowania, następnie udali się na festyn o tematyce ekologicznej. Po przepysznym obiedzie w Przystani "Ptasi Raj" wszyscy udali się na zwiedzanie gdańskiej starówki. Moc wrażeń dostarczyła przejażdżka kołem AmberSky, skąd roztaczał się niesamowity widok na panoramę miasta.

Nasi goście byli zachwyceni wizytą w Polsce. Mnóstwo wspomnień, przygód, nowych znajomości - to wszystko zapadnie im głęboko w pamięci. Kolejna wizyta w ramach naszego projektu już we wrześniu, w Bremen.

 

************************************************************

 

Regulamin

************************************************************

W dniach 10 – 16 marca 2019 r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wizycie partnerskiej w Bacau w Rumunii. Wizyta miała związek z realizacją projektu „European Patterns: Migration of Birds and People” (Europejskie Wzorce: Migracje Ptaków i Ludzi), programu Erasmus+ 2018-2020. W ramach projektu nasza szkoła podjęła współpracę z Turcją, Niemcami, Anglią, Rumunią oraz Chorwacją. Projekt ma charakter nie tylko przyrodniczy, ale również społeczny. Podczas wizyty w Rumunii nasi uczniowie wykazali się wiedzą na temat dużej fali migracji w krajach europejskich, jak również w naszym regionie, brali udział w warsztatach przyrodniczych, obejrzeli przedstawienia oraz występy przygotowane przez ich rówieśników z Bacau. Uczestnikom wyjazdu ogromnie spodobał się słynny zamek Draculi w Transylwanii oraz ogrom i piękno Karpat. Wkrótce to my będziemy pełnić rolę gospodarzy. Wizyta krajów partnerskich w naszym mieście została zaplanowana na 21-25 maja 2019 r.

Więcej zdjęć z wizyty w Rumunii - w galerii.

************************************************************

1 marca 2019 r. o godz.10:30 odbyła się w naszej szkole druga wideokonferencja w ramach projektu: „European Patterns: Migration of Birds and People”, programu Erasmus+. Kilkoro uczniów z każdego kraju partnerskiego pod opieką nauczyciela prowadzącego mogło rozmawiać ze sobą wyłącznie w języku angielskim. Uczniowie mieli za zadanie opowiedzieć o zajęciach pozalekcyjnych, swoich zainteresowaniach i hobby. Bezpośrednie spotkanie już niebawem, bo 10 - 16 marca w Rumunii.

************************************************************

18 stycznia o godz.10:30 odbyła się w naszej szkole pierwsza wideokonferencja w ramach projektu: „European Patterns: Migration of Birds and People”, programu Erasmus+. Kilkoro uczniów z każdego kraju partnerskiego pod opieką nauczyciela prowadzącego mogło rozmawiać ze sobą wyłącznie w języku angielskim. Uczniowie mieli za zadanie opowiedzieć o sobie i swoich zainteresowaniach. Uczestnicy konferencji przełamali pierwsze lody. Bezpośrednie spotkanie już niebawem, bo 10 - 16 marca w Rumunii.

************************************************************

W ramach projektu „European Patterns: Migration of Birds and People”, programu Erasmus+, uczniowie naszej szkoły wykonali 47 karmników oraz budek dla ptaków z materiałów recyklingowych. Autorzy wykazali się niezwykłą pomysłowością. 23 najlepsze prace zostały przekazane Nadleśnictwu Ustka i zostaną wykorzystane jeszcze tej zimy.

************************************************************

W dniach 25 – 29 listopada odbyła się pierwsza wizyta zagraniczna w ramach programu Erasmus+. Nauczyciele z sześciu krajów partnerskich realizujący projekt: „European Patterns: Migration of Birds and People” spotkali się w Izmirze w Turcji.

Celem spotkania było omówienie budżetu, mobilności, narzędzi eTwinning, a także zadań na najbliższy rok szkolny. Uczestnicy mieli okazję poznać bazę szkoły tureckiej oraz wziąć udział w przeprowadzanych zajęciach szkolnych. Uczniowie zaprosili gości do pobliskiego teatru, gdzie zaprezentowali swoje talenty wokalne, muzyczne, jak również aktorskie. Występy miały na celu przybliżyć dzieje miasta, a także kulturę Turcji. W kolejnym dniu mogliśmy uczestniczyć w spotkaniach ze studentką uniwersytetu w Izmirze, która przedstawiła nam historię migracji ludzi na terenie Turcji oraz pracownikiem Centrum Pomocy Emigrantom.

Nasz projekt ma również charakter przyrodniczy, dlatego też gospodarz zaprosił wszystkich na safari na terenie delty rzeki Gediz, gdzie mogliśmy oglądać setki przepięknych flamingów. Zwiedzanie starożytnego miasta Efez oraz muzeów archeologicznych wzbogaciło naszą wiedzę na temat historii oraz kultury tamtych terenów. Jesteśmy wdzięczni naszym tureckim przyjaciołom za wspaniałą gościnę.

Sağol! Dziękujemy!

************************************************************

W dniach 1 – 8 października przeprowadzono w naszej szkole kwestionariusz on-line: „European Patterns: Migration of Birds and People.” Ankieta została przygotowana przez szkołę partnerską w Bremen w Niemczech i miała być przeprowadzona w czterech różnych klasach. Uczniowie 5a, 5b i 7a szkoły podstawowej oraz 3b gimnazjum odpowiadali na pytania dotyczące emigracji, wyrażali też osobiste zdanie na temat tego, czy chcieliby mieszkać w przyszłości za granicą, czy też wolą pozostać w swoim kraju. Ankieta była doskonała okazją do rozwijania swoich umiejętności językowych, ponieważ była napisana wyłącznie w języku angielskim.

************************************************************

5 października wyłoniono zwycięzcę etapu szkolnego Konkursu na logo projektu „European Patterns – Migration of Birds and People” zorganizowanego w ramach programu Erasmus Plus. Otrzymaliśmy 31 prac wykonanych zarówno ręcznie, jak i grafiką komputerową. W jury zasiadły Panie: Katarzyna Kostrubiec, Aleksandra Łącka, Beata Dworczyńska i Agnieszka Sobczuk – Skok.

I miejsce zdobył Tomasz Sawczuk z klasy III b,

II miejsce ex aequo zdobyli Damian Każanowski z klasy VII a i Lena Szulc z klasy V a,

III miejsce zajęła Wiktoria de Lubicz – Szeliska z klasy V a.

Wyróżnienia otrzymali:

Filip Zdunek z klasy V b

Martyna Wysocka z klasy III b

Patrycja Kieliszek z klasy III c

Gabriela Kozłowska i Weronika Gruszczyńska z klasy III a

Weronika Śmiłowska z klasy III a

Kamila Kotkowska z klasy III f

Michał Babieracki z klasy III b

Zwycięska praca weźmie udział w finale konkursu na etapie międzynarodowym, który wyłoni logo główne spośród 6 prac nadesłanych przez kraje partnerskie.

 ************************************************************

W sierpniu 2018 roku ruszył w naszej szkole program Erasmus+, Wymiana Dobrych Praktyk, w ramach którego będziemy realizować projekt o nazwie „Europejskie Wzorce: Migracje Ptaków i Ludzi” (European Patterns: Migration of Birds and People).

Podjęliśmy współpracę ze szkołami z różnych krajów Unii Europejskiej i nie tylko: Rumunii, Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Niemiec oraz Turcji. W programie bierze udział 250 uczniów w wieku 10 – 16 lat oraz 19 nauczycieli z naszej szkoły. Projekt ma charakter nie tylko przyrodniczy, ale również społeczny. Podczas realizacji poszczególnych zadań oraz wizyt w krajach partnerskich uczniowie oraz nauczyciele będą mogli wykazać się swoją wiedzą na temat wędrówek ptaków oraz ich ekosystemów, jak również przyczyn dużej fali migracji w krajach europejskich. Międzynarodowa współpraca będzie również świetną okazją do poznania kultury, historii, tradycji, stylu życia, kuchni oraz środowiska poszczególnych krajów.

Program jest doskonałą okazją dla wszystkich instytucji partnerskich do współpracy, promocji i poprawy świadomości wielokulturowej, a także wzmocnienia wartości europejskich. Stwarza uczniom możliwość pogłębienia znajomości języka angielskiego oraz technik informacyjno-komunikacyjnych, rozwija umiejętność pracy zespołowej oraz motywuje do nauki języków obcych.

Kwota, którą Agencja Narodowa ma przyznać na ten cel naszej szkole wynosi 24 869,00 EUR. Program Erasmus+ realizowany będzie do 31 sierpnia 2020 roku. Koordynatorkami projektu są panie: Katarzyna Kostrubiec i Aleksandra Łącka.